Som privatperson vill du kunna känna trygghet när du anlitar ett företag för hantverkstjänster, renoveringar eller andra byggarbeten i ditt hem. Tyvärr finns det aktörer som gång på gång visat sig vara oseriösa och som lämnar både kunder och leverantörer i svåra situationer. För villaägare och bostadsrättsinnehavare innebär det en risk som inte bör underskattas.
I den här texten går vi igenom hur oseriösa bolag ofta agerar, vilka varningssignaler du bör vara uppmärksam på och hur du som kund kan skydda dig mot att bli lurad.
Bolagskaruseller och ansvarsflykt
Ett vanligt mönster bland bluffbolag är att samma personer dyker upp i flera olika företag som startas och läggs ned i snabb följd. När ett bolag fått betalningsanmärkningar eller dragits in i tvister ersätts det ofta av ett nytt bolag med liknande inriktning. På så sätt undviker de ansvar, men kan fortsätta driva verksamhet under nytt namn.
Detta gör det mycket svårt för både kunder och leverantörer att kräva ersättning. Ansvarsfrågan blir otydlig och även om du skulle vinna en tvist i domstol är det inte säkert att företaget har några tillgångar kvar att betala med.
Rapporter om uteblivna betalningar
Ett återkommande problem med oseriösa aktörer är att de beställer tjänster eller material men sedan inte betalar för dem. Leverantörer vittnar om obetalda fakturor och långdragna rättsprocesser, och privatpersoner riskerar att stå med ett halvfärdigt bygge och ingen möjlighet att få pengarna tillbaka.
För konsumenten kan det också innebära att garantier aldrig går att utnyttja, eller att det är oklart vilket bolag som egentligen är ansvarig för arbetet. Genom att sprida ut verksamheten på flera företag kan oseriösa aktörer försvåra möjligheten att hålla någon ansvarig.
Så undviker du att bli lurad
Det viktigaste rådet till dig som ska anlita hantverkare eller byggföretag är att alltid göra en bakgrundskontroll. Kontrollera att företaget är registrerat, att det har F-skattsedel och att det inte finns uppenbara varningssignaler som skulder eller tvister.
Be om referenser från tidigare kunder och tveka inte att ta en kreditupplysning. Seriösa företag har inget att dölja och ser ofta positivt på att du vill göra en ordentlig kontroll innan du skriver på något avtal.
Var också noga med att allt regleras skriftligt. Se till att avtalet innehåller tydliga betalningsvillkor och att du aldrig betalar hela summan i förskott. Dela istället upp betalningarna i etapper som är knutna till arbetets framsteg.
Ditt hem förtjänar trygghet
Att anlita hantverkare handlar om mer än att få ett arbete utfört – det handlar om att skydda både ditt hem och din ekonomi. Genom att vara vaksam och förberedd kan du undvika de fallgropar som bluffbolag i byggbranschen försöker utnyttja.
Vår uppmaning är tydlig: välj alltid en aktör med transparent ekonomi, tydliga garantier och en stabil historik. Ditt hem är för viktig

Ingenjör, far, kristdemokrat. Vetgirig som jag är så tycker jag om att skriva om många olika ämnen.
Min e-post: info@startsverige.nu