Varje vardag hela veckan hanterar den svenska Posten ungefär 21 miljoner försändelser. Denna enorma mängd post kräver en avancerad processindustri och sysselsätter idag många människor. Men hur ser då brevets väg ut när det transporteras från avsändare till mottagare?
Jo först och främst färdigställs brevet för att sedan placeras i ett kuvert med tillhörande porto av avsändaren. Därefter kommer brevet att hamna i en av Postens 38.000 brevlådor. Företag som däremot postar en större mängd brev samtidigt kan istället göra det via närmaste postkontor. Ibland kan även posten hämta eller lämna brev och paket ute hos företagen. Brevlådorna töms sedan flera gånger om dagen mellan måndag till fredag och även på söndagar. Sista tömningstid för respektive brevlåda beror helt och hållet på avstånd till närmsta terminal men på många orter kan man idag lägga på sin post ända in på kvällen. Sista tömningstiden anges alltid på brevlådan och efter tömningen så körs all post till närmaste brevterminal.
Breven sorteras två gånger på terminalen. En gång för de första tre siffrorna i postnumret och en gång för de sista två. Först är det alltså en grovsortering medans nästa är mer preciserat. Därefter skickas de vidare till ett av postens 750 utdelningskontor och sedan vidare till rätt brevlåda med hjälp av en brevbärare.
Ingenjör, far, kristdemokrat. Vetgirig som jag är så tycker jag om att skriva om många olika ämnen.
Min e-post: info@startsverige.nu